OTR album

In hun boerderij van meer dan honderd jaar oud laten Karen Bergquist en Linford Detweiler songs groeien. Nowhere farm, zoals ze hun geliefde plek hebben genoemd, lijkt wel op het einde van de wereld te liggen. Met veel zorg wordt die vruchtbare thuis bewerkt. Daarbij was de oogst zo groot dat ze er een dubbel album van maakten. De liefde voor elkaar, de verwondering van plaats, een warm thuisgevoel en de genereuze vriendenkring van Over The Rhine (de plaat werd geheel gefinancierd door fans zonder tussenkomst van een derde partij) maken van dit liefdeswerk een onvergetelijk luistergenot.

Sacred Ground

De songs op zichzelf getuigen van vakmanschap. Karin en Linford maken al meer dan twintig jaar muziek samen en weten zich steeds te omringen met bijzondere muzikanten. Op Sacred Ground krijgt de Hilo Weissenborn(een akoustische slide gitaar) van Erik Heywood een prominente rol. Maar niet alleen muzikaal blijft Over the Rhine na twintig jaar boeien, steeds zijn ze op zoek naar nieuwe metaforen die verhalen wat er rondom en in hen gebeurt.

Disc 1 bevat Sacred Ground.

De opener Meet Me at the Edge of the World is een warme uitnodiging om met je met je geliefde te verstoppen op een mooie plek. Wie vertrouwd is met de stem van Karin Bergquist heeft meteen door dat er nog heel wat moois te wachten staat. Nu iedereen weet waar Nowhere Farm is gaat de beschrijving van thuis verder. Called Home is een lied met laagjes. Toen Linford’s vader de boerderij bezocht gaf hij zoon en schoondochter het volgende advies: Leave the edges wild, so that songbirds could nest in there. Deze metafoor komt meermaals terug. Thuis is de plek waar je je niet op je ‘s zondagsbest hoeft te verschijnen, waar vergeving en heling plaatsvinden en waar verhalen en gelach de ronde doen totdat we eindelijk mogen uitrusten.

In Sacred Ground hoor je echo’s van hoe OTR klonk ten tijde van Films for Radio, warm en mysterieus. Voor het eerst zingt Linford ook mee en die samenzang geeft een nieuwe dimensie aan Over The Rhine. Het is hun interpretatie van een folklore lied dat over 200 jaar nog hetzelfde klinkt op gewijde grond.

Als de storm gaat liggen, ontdek je waar je het meest om geeft. I’d Want You.

Gonna Let My Soul Catch My Body is een uptempo, haast dansbaar nummer met een vette slide klank dat ontstond nadat Karin na een lange vlucht naar Japan en met een enorm tijdsverschil de woorden van de titel uitsprak. Hopend op wat begrip gaf haar echtgenoot te kennen: He, daar zit muziek in. En dat werd het ook.

All Of It Was Music is een antwoord op de vraag “Hoe zijn we hier ook al weer terechtgekomen?”

The bed sheets were our whitest flag/the war became a game of tag/we surrendered all we had/and all we had was music

Over the Rhine laat je binnenkijken in wat ze elkaar en de wereld te bieden hebben. Na heel wat omzwervingen begint het silhouet van een thuis te dagen.

Hoe bescherm je de grond die je dierbaar is en al wat daarop leeft is onderwerp van Don’t Let The Bastards Get You Down. De harmonieuze vocals van Aimee Mann maken het af.

Highland Country vertedert net zoals de eerste sneeuwval in een mooi landschap.

Het laatste Wait lag vijftien jaar in de la voordat het af was, maar is de moeite van het wachten waard, met adembenemend gitaarspel.

Je wil de songs van Over The Rhine niet vergeten omdat deze authentieke en mooie zoektocht naar een thuis diep van binnen resoneert. Kippenvel.

Designed to be played at magnificent volumes, wherever possible.

Over the Rhine – Meet Me At The Edge of The World – Titel CD (Great Speckled Dog Records, 2013)

About The Author

Hoofdredacteur

One Response

  1. Shannan

    Do you want to copy articles from other blogs rewrite them in seconds and post on your site or use for
    contextual backlinks? You can save a lot of writing work,
    just search in gogle:
    rheumale’s rewriter

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.